هفت نیوز: بهروز تشکر، مجری تلویزیون در گفت‌وگویی در نقد برنامه‌های یلدای شبکه‌های تلویزیونی، با اشاره به ساختار کلی برخی از برنامه‌ها در سال‌های اخیر و همچنین با انتقاد از حضور پُرتکرار برخی از چهره‌های مشخص در این برنامه‌ها، گفت: به عنوان مثال برخی از خوانندگانی که چندان هم شهرت ندارند، اما از شبکه‌ای به شبکه دیگر رفت‌ و آمد می‌کنند و در بسیاری از برنامه‌های حضور دارند.

او ادامه داد: این موضوع درباره پزشک‌های تلویزیون نیز وجود دارد و همان‌طور که می‌دانید بسیاری از پزشکانی که به عنوان کارشناس در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا می‌کنند، تعداد مشخصی هستند که در برنامه‌های شبکه‌های مختلف در رفت ‌و آمد هستند. نتیجه هم می‌شود گفت‌وگوی سطحی، حرف‌های تکراری و بیان نکات سطحی و  عمومی. من اصلا تخصص این افراد را رد نمی‌کنم، اما معتقدم پزشکان متخصص و به‌روزتری هم وجود دارند که تلویزیون می‌تواند از دانش آنها بهره ببرد. به هر حال باید این موضوع بررسی شود که چرا این تعداد پزشکان مشخص تا این اندازه می‌توانند در برنامه‌های تلویزیونی حضور داشته باشند؟ بالاخره کسی به آنها این اجازه را می‌دهد، باید دید علت این موضوع چیست.

تشکر همچنین با اشاره به بازیگران پُرتکرار در برنامه‌های مناسبتی تلویزیون، با طرح این پرسش که مگر این افراد چقدر حرف برای گفتن دارند؟، یادآور شد: اینکه چه بده و بستانی میان برخی از برنامه‌سازان یا مدیران میانی با این چهره‌های تکراری ـ از پزشکان گرفته تا بازیگران و خوانندگان ـ وجود دارد را نمی‌دانم، اما لابد نفعی برای هر دو طرف وجود دارد، اما بیچاره ببیننده! بیچاره بیننده‌ای که باید خواننده‌ای را در شبکه‌ای ببیند و چند ساعت بعد دوباره او را با همان گریم و همان آهنگ در شبکه دیگری ببیند.

او با اشاره به مجری‌بازیگرهایی که اخیرا در برنامه‌های تلویزیونی حضور پررنگی پیدا کرده‌اند، گفت: باید به این نکته توجه کرد که اجرا و مجری‌گری علم است و مرکز ثقل یک برنامه‌ به غیر از تهیه‌کننده، مجری است. این مجری است که برنامه را فرماندهی می‌کند و می‌تواند برنامه‌ای را به افتضاح بکشاند یا به اوج برساند. وقتی ما قرار است اجرا کنیم، نباید از لغات خارجی استفاده کنیم و در اجرا بسیاری از نکات را رعایت کنیم، اما این قوانین برای مجری‌بازیگرها وجود ندارد. 

اگر اسپانسر به برنامه‌سا‌زها می‌گوید باید از فلان بازیگر به عنوان مجری استفاده کنید، این خیانت به مجری‌های تلویزیون است. تلویزیون به خاطر پول کارهایی می‌کند که مخاطب را از دست می‌دهد. تلویزیون باید تکلیف خود را مشخص کند که مخاطب می‌خواهد یا پول؟ تلویزیون باید به این نتیجه برسد که مدیران برای کیفیت برنامه‌ها تصمیم می‌گیرند یا اسپانسرها؟ اگر تلویزیون به مخاطب اهمیت می‌دهد، می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی نظرسنجی راه بیاندازد و از مردم بپرسد که کدام برنامه با کدام مجری را دوست دارد.

تشکر با انتقاد از نحوه گفت‌وگو با خانواده شهدا در برخی از برنامه‌ها، خاظرنشان کرد: چرا وقتی با خانواده شهدا در برنامه‌ها صحبت می‌شود، فضای برنامه آکنده از غم و اندوه می‌شود؟ مگر این عزیزان برای این ممکلت حماسه‌آفرینی نکرده‌اند؟ درست است که این خانواده‌ها غم عزیزانشان را به دل دارند، اما نمی‌توانند در شب یلدا شاد باشند؟

او در پایان گفت: اگر ما به این نکته قائلیم که صداوسیما یک دانشگاه عمومی است، ما که دانشگاه را آلوده کرده‌ایم. الان صداوسیما بسان دانشگاه‌هایی شده است که می‌تواند با پول وارد آنها شد و با پول هم بیرون آمد.