هفت نیوز: حسن وارسته نویسنده سریال های طنز تلویزیونی با اشاره به برنامه «خندوانه» و استندآپ های «خنداننده شو» که از شبکه نسیم روی آنتن میرود، بیان کرد: برخی از این استندآپ ها تبدیل به خاطره گویی صرف شده است و چیزی از کمدی و طنز در آنها وجود ندارد.
او با اشاره به هدف خنداندن در این استندآپها اظهار کرد: در برخی از شوخی های «خنداننده شو» به شکل غیرمستقیم به فضای اروتیک اشاره میشود درحالیکه به هر قیمتی خنداندن درست نیست. اگر قرار بود کمدی ها به این شکل باشد ما هم میتوانیم در سریال های نمایشی سراغ چنین رویکردی برویم و به راحتی مردم را بخندانیم اما این کار درست نیست.
استفاده از شوخی هایی که در دورهمیهای زنانه و مردانه هم مناسب نیست
نویسنده فصل دوم، سوم و چهارم «پایتخت» گفت: ما نوعی هنجارهای عرفی و شرعی داریم که این هنجارها اجازه نمیدهد به هر قیمت به سمت خنداندن مخاطب برویم اما گاهی در شوخیهای نوجوانان و جوانانی که برای استعدادیابی در زمینه استندآپ کمدی به «خندوانه» میآیند، میبینیم از لطیفهها و کنایه هایی استفاده میشود که در خلوت زنانه و مردانه هم کاربردشان مناسب نیست.
او با اشاره به شوخی های این برنامه یادآور شد: ابتذال یعنی «بیش از اندازه» و از بذل میآید و در «خندوانه» روی بعضی نکات تاکید «بیش از اندازه» میشود که همین تاکید مخاطب را نسبت به یک واژه به تعابیر دیگری سوق میدهد. تاکید به گونهای روی یک کلمه صورت میگیرد که ذهن تحلیل میکند حتما شخص از به کار گیری این واژه منظوری داشته است.
نویسنده «دودکش» با اشاره به ظرافت طنز عنوان کرد: ما در محدودیت های رسانه ای قرار داریم ولی همین محدودیت باعث خلاقیت های ما شده است به طور مثال دوره ای موسیقی های لس آنجلسی گوی سبقت را از جامعه ما ربوده بود اما حالا در دل محدودیتها، موسیقی هایی ساخته شد که قویتر از آثار لسآنجلسی است.
بچههایی که استندآپ کمدی های «خندوانه» را اجرا میکنند چارچوب های اخلاقی را نمیشناسند
وارسته با اشاره به اینکه عوامل برنامه «خندوانه» باید به بچه ها آموزش بدهند، عنوان کرد: بچه هایی که برای اجرای استندآپ کمدی به «خندوانه» میآیند چارچوب های اخلاقی رسانه ملی را نمیشناسند و این خط قرمزها را باید به آنها توضیح داد.
این نویسنده اضافه کرد: البته ما گاهی میبینیم خود عوامل برنامه هم سخنانی میگویند و به مسایلی اشاره میکنند که باعث تعجب بیشتر است. من آدم دگمی نیستم ولی به هرحال برنامه تولیدی است و کار طنز ظرافت هایی نیاز دارد که مهارت میخواهد و اینجاست که اهمیت نویسنده که متن کاری را می نویسد مشخص میشود که چقدر میتواند روی لبه تیغ راه برود و مرزها را رد نکند.
مخاطب هم شوخی های رکیک و ناهنجار را پس میزند
نویسنده مجموعه «زندگی به شرط خنده» یادآور شد: البته خود مخاطب هم شوخیهای رکیک و ناهنجار را پس میزند و ما حتی میبینیم که گاهی کسی که به این شوخی ها متوسل شده است در رایگیری ها نیز نتوانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند.
وارسته در پایان با اشاره به تلاش عوامل «خندوانه»گفت: عوامل «خندوانه» تلاش می کنند و زحمت میکشند تا برنامهای بسازند که مخاطب آن را دوست داشته باشد اما کیفیت دارد فدای کمیت میشود. این برنامه توانسته هنرمندان و افراد جدیدی را وارد عرصه طنز کند و این خوب است و ما نباید یادمان برود که در مراحل کودکی استندآپ هستیم و خوب است از همین مراحل چارچوبها را رعایت کنیم.